Prof. Dr. Lisa Rosen

Professor, Head of the ‘Intercultural Education’ department, Deputy Head of the Institute of General Educational Science

Adress

Thomas-Nast-Str. 44
Room: 105
Floor: 1. OG
76829 Landau

Office hours during the lecture period

O `clock
Additional Information:
In summer semester 2024 only by arrangement.

Monographies

Rosen, Lisa (2011): „In der fünften Klasse, das war dann … wirklich so, dass … wir erst mal unter Türken gewesen sind.” Eine biografieanalytische Studie zu Identitätskonstruktionen bildungsbenachteiligter Migrant(inn)en. Berlin: verlag irena regener.

Editor's Works

Rosen, Lisa & Terhart, Henrike (Eds.) (2021): Ambivalences of Recognition: Diversification of the Teaching Profession in Migration Societies in Europe and beyond. Special Issue of the European Educational Research Journal (EERJ).

Panagiotopoulou, Julie A.; Rosen, Lisa & Strzykala, Jenna (Eds.) (2020): Inclusion, Education and Translanguaging: How to Promote Social Justice in (Teacher) Education? Reihe: Inklusion und Bildung in Migrationsgesellschaften. Wiesbaden: Springer VS (Open Access). URL: doi.org/10.1007/978-3-658-28128-1

Budde, Jürgen; Dlugosch, Andrea; Herzmann, Petra; Rosen, Lisa; Panagiotopoulou, Julie A.; Sturm, Tanja; Wagner-Willi, Monika (Hg.) (2019): Inklusionsforschung im Spannungsfeld von Erziehungswissenschaft und Bildungspolitik. Schriftenreihe der AG Inklusionsforschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Opladen: Verlag Barbara Budrich.

Bräu, Karin; Budde, Jürgen; Köpfer, Andreas & Rosen, Lisa (Hg.) (2019): Erziehungswissenschaftliche Inklusionsforschung. Norm – Behinderung – Gerechtigkeit. Zeitschrift für Inklusion, Themenheft 2/2019.

Panagiotopoulou, Julie A.; Rosen, Lisa; Kirsch, Claudine; Chatzidaki, Aspasia (Eds.) (2019): ‘New’ Migration of Families from Greece to Europe and Canada: A ‘New' Challenge for Education? Wiesbaden: Springer.

Ottersbach, Markus; Platte, Andrea & Rosen, Lisa (Hg.) (2016): Soziale Ungleichheiten als Herausforderung für inklusive Bildung. Reihe: Interkulturelle Studien. Wiesbaden: Springer.

Lengyel, Drorit & Rosen, Lisa (Eds.) (2015): Minority teachers in different educational contexts – Recent studies from three German-speaking countries. Tertium Comparationis – Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft, Vol. 21, No. 2.

Rosen, Lisa & Farrokhzad, Schahrzad (Hg.) (2008): Macht – Kultur – Bildung. Festschrift für Georg Auernheimer. Unter Mitarbeit von Hans-Joachim Roth und Claudia El-Hawary. Münster u.a.: Waxmann.

Peer-reviewed articles

Rosen, Lisa & Jacob, Marita (2021): Diversity in the Teachers’ Lounge in Germany – Casting Doubt on the Statistical Category of “Migration Background”. In: Rosen, Lisa & Terhart, Henrike (Eds.): Ambivalences of Recognition: Diversification of the Teaching Profession in Migration Societies in Europe and beyond. In: European Educational Research Journal (in press).

Rosen, Lisa, Sehnbruch, Lucia & Werker, Bünyamin (2020): Herausforderungen der theoretischen Anschlussfähigkeit der sogenannten Neuen Autorität an die didaktische Grundlegung und das Rahmenkonzept der „Heliosschulen – Inklusive Universitätsschulen der Stadt Köln“ Zeitschrift Für Inklusion, (2). Abgerufen von https://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/568 (18.08.2020)

Panagiotopoulou, Julie A. & Rosen, Lisa (2018): Denied inclusion of migration-related multilingualism: an ethnographic approach to a preparatory class for newly arrived children in Germany. In: Language and Education, Vol. 32, No. 5, pp. 394-409.

Lengyel, Drorit & Rosen, Lisa (2015): Diversity in the staff room – Ethnic minority student teachers’ perspectives on the recruitment of minority teachers. In: Tertium Comparationis – Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft, Vol. 21, No. 2, pp. 161–184.

Panagiotopoulou, Argyro & Rosen, Lisa (2015): Professionalism and multilingualism in Greece and Canada: An international comparison of (minority) teachers’ views on linguistic diversity and language practices in monolingual vs. multilingual educational systems. In: Tertium Comparationis – Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft, Vol. 21, No. 2, pp. 225–250.

Contributions to journals, handbooks and anthologies

Fißmer, Janine; Rosen, Lisa & tom Dieck, Fenna (2022): Freiwilligenarbeit in der (Flucht-)Migrationsgesellschaft: Zur Rekonstruktion studentischer Erfahrungen und Sichtweisen. In: Sturm, Tanja et al. (Hg.): Erziehungswissenschaftliche Grundbegriffe im Spiegel der Inklusion(sforschung). Tagungsband der 4. Tagung der DGfE-AG Inklusionsforschung. Opladen: Verlag Barbara Budrich (in Vorbereitung).

Fißmer, Janine & Rosen, Lisa (2021): „es is wie ne großangelegte Fortbildung“ – Zum Zusammenhang von Auslandsschulerfahrungen und Professionalisierung für die Schule der Migrationsgesellschaft in transnationalen Berufsbiographien von Lehrkräften. In: Rakhkochkine, Anatoli & Flötotto, Madeleine (Hg.): Internationalisierung der Lehrerbildung und internationale Lehrermigration. Erlangen: FAU University Press (im Druck).

Fißmer, Janine; Rosen, Lisa & tom Dieck, Fenna (2021): „…wenn hier jeder, der nicht mal richtig Deutsch kann, Dozent werden kann“ – Zur (De-)Konstruktion von Sprachhierarchien in der inklusionsorientierten Lehrer*innenbildung. In: Großhauser, Anna; Köpfer, Andreas & Siegismund, Hanna (Hg.): Inklusion und Deutsch als Zweitsprache als Querschnittsaufgaben in der Lehrer*innenbildung – Konzeptuelle Entwicklungslinien und hochschuldidaktische Zugänge. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier (WVT) (im Druck).

Rosen, Lisa & Lengyel, Drorit (2021): Research on Minority Teachers in Germany: Developments, Focal Points and Current Trends from the Perspective of Intercultural Education. In: Gutman, Mary; Jayusi, Wurud; Beck, Michael & Bekerman, Zvi (Eds.): To be a Minority Teacher in a Foreign Culture. Palgrave/Springer (in press).

Panagiotopoulou, Julie A.; Rosen, Lisa & Strzykala, Jenna (2021): Multilingual Teachers Meet Recently Arrived Students – Language Ideologies and Practices Preparatory Classes in Germany. In: Mary, Latisha; Krüger, Ann-Birte & Young, Andrea S. (Eds.): Migration, Multilingualism and Education: Critical Perspectives on Inclusion. Bristol: Multilingual Matters, p. 122-163.

Panagiotopoulou, Julie A.; Rosen, Lisa; Strzykala, Jenna; Fißmer, Janine & Neubert, Timo (2020): German Schools Abroad: Teachers’ Views on Translanguaging and Emerging Research Perspectives on Children’s Language Biographies and Educational Professionalization. In: Panagiotopoulou, Julie A.; Rosen, Lisa & Strzykala, Jenna (Eds.) (2020): Inclusion, Education, and Translanguaging: How to Promote Social Justice in (Teacher) Education? Wiesbaden: Springer (Open Access), pp. 185-202.

Hensel, Marion; Niessen, Andreas; Reuther, Ellen; Rosen, Lisa; Sehnbruch, Lucia; Şengüler, Burak; Weber, Birgit & Werker, Bünyamin (2020): Die „Heliosschulen – Inklusive Universitätsschulen der Stadt Köln“ – Gründungsgeschichte und aktuelle Entwicklungsperspektiven. In: WE_OS Jahrbuch, 3(1), S. 37-47. doi.org/10.4119/we_os-3354

Dlugosch, Andrea; Herzmann, Petra; Rosen, Lisa & Wagner-Willi, Monika (2019): Empirisch-rekonstruktive Ansätze im Forschungsfeld Inklusion. Exemplarische Analysen eines Beobachtungsprotokolls aus unterschiedlichen methodologischen Perspektiven. In: Budde, Jürgen; Dlugosch, Andrea; Herzmann, Petra; Panagiotopoulou, Argyro; Rosen, Lisa; Sturm, Tanja & Wagner-Willi, Monika (Hrsg.): Inklusionsforschung im Spannungsfeld von Erziehungswissenschaft und Bildungspolitik. Schriftenreihe der AG Inklusionsforschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Opladen: Verlag Barbara Budrich, S. 117-142.

Panagiotopoulou, Julie A. & Rosen, Lisa (2019): New Migration to Germany and Canada as Educational Migration: The Necessity and Challenges of International Comparative Migration and Family Research. In: Panagiotopoulou, Julie A.; Rosen, Lisa; Kirsch, Claudine & Chatzidaki, Aspasia (Eds.) (2019): ‘New' Migration of Families from Greece to Europe and Canada: A ‘New' Challenge for Education? Reihe: Inklusion und Bildung in Migrationsgesellschaften. Wiesbaden: Springer, pp. 95-110.

Panagiotopoulou, Julie A. & Rosen, Lisa (2019): Views on migration-related multilingualism – perspectives of Greek language teachers at complementary schools in Canada. In: In: Panagiotopoulou, Julie A.; Rosen, Lisa; Kirsch, Claudine & Chatzidaki, Aspasia (Eds.) (2019): ‘New' Migration of Families from Greece to Europe and Canada: A ‘New' Challenge for Education? Reihe: Inklusion und Bildung in Migrationsgesellschaften. Wiesbaden: Springer, pp. 221-235.

Rosen, Lisa (2019): Dauerhafte Ungleichheiten in den Schulen der Migrationsgesellschaft. In: Neue Gesellschaft/Frankfurter Hefte, Ausgabe 7+8/2019, S. 40-45.

Panagiotopoulou, Argyro & Rosen, Lisa (2018): Neue Migration nach Deutschland und Kanada als Bildungsmigration. Zur Notwendigkeit und den Herausforderungen einer international vergleichenden Migrations- und Familienforschung. In: Dewitz, Nora; Terhart, Henrike & Massumi, Mona (Hrsg.): Neuzuwanderung und Bildung. Eine interdisziplinäre Perspektive auf Übergänge in das deutsche Bildungssystem. Weinheim: Beltz Juventa, S. 324-337.

Panagiotopoulou, Argyro; Rosen, Lisa & Karduck, Stefan (2018): Exklusion durch institutionalisierte Barrieren. In: Ceylan, Rauf; Ottersbach, Markus & Wiedemann, Petra (Hg.): Neue Mobilitäts- und Migrationsprozesse und sozialräumliche Segregation. Wiesbaden: Springer VS, S. 115-131.

Rosen, Lisa (2018): Schule und Schulmodelle in der Migrationsgesellschaft. In: Gogolin, Ingrid; Georgi, Viola B.; Krüger-Potratz, Marianne; Lengyel, Drorit & Sandfuchs, Uwe (Hg.): Handbuch Interkulturelle Pädagogik. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, S. 343-349.

Panagiotopoulou, Argyro; Rosen, Lisa & García, Ofelia (2018): Language Teachers’ Ideologies in a Complementary Greek School in Montreal: Heteroglossia and Teaching. In: Trifonas, Peter Pericles & Aravossitas, Themis (Eds.): Handbook of Research and Practice in Heritage Language Education. Cham: Springer International Publishing, pp. 285-300.

Panagiotopoulou, Argyro; Rosen, Lisa & Stryzkala, Jenna (2018): Inklusion von neuzugewanderten Schüler*innen durch mehrsprachige Lehrkräfte aus zugewanderten Familien? Deutschförderung unter den Bedingungen von (Flucht-)Migration. In: Dirim, İnci & Wegner, Anke (Hg.): Normative Grundlagen und reflexive Verortungen im Feld DaF und DaZ. Leverkusen & Berlin: Verlag Barbara Budrich, S. 210-227.

Rosen, Lisa & tom Dieck, Fenna (2018): Interkulturalität als Leitbegriff von Erziehung und Bildung in der Migrationsgesellschaft? In: Heinrichs, Petra (Hg.): Interkulturalität und Mehrsprachigkeit. Grundlagen und Handlungsfelder. Schriftenreihe der Arbeitsstelle Migration der Bezirksregierung Köln: SPRACHSTARK – Qualität in sprachheterogenen Schulen (QuisS). Köln, S. 14-19.

Auernheimer, Georg & Rosen, Lisa (2017): Lehrer_innen-Schüler_innen-Interaktion in der Migrationsgesellschaft. In: Schweer, Martin K. W. (Hg.): Lehrer-Schüler-Interaktion. Inhaltsfelder, Forschungsperspektiven und methodische Zugänge. 3. überarb. Aufl. Wiesbaden: Springer VS, S. 435-463.

Herzmann, Petra; Merl, Thorsten; Panagiotopoulou, Argyro; Rosen, Lisa & Winter, Julia (2017): „Auszeit“ vom inklusiven Unterricht. Erste Ergebnisse zu differenzkonstruierenden Praktiken aus ethnographischen Feldstudien in Nordrhein-Westfalen. In: Budde, Jürgen; Dlugosch, Andrea & Sturm, Tanja (Hg.): (Re-)Konstruktive Inklusionsforschung. Differenzlinien – Handlungsfelder – Empirische Zugänge. Opladen & Berlin: Verlag Barbara Budrich, S. 261-271.

Ottersbach, Markus; Roeber, Sabine; Rosen, Lisa; Schmitz, Sultan & Yildiz, Miriam (2017): „Ostheim ist einfach, cok güzel ya. Manche sagen Ostheim ist asozial oder so, aber das ist alles Blöff“. Subjektive Sichtweisen von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in marginalisierten Quartieren. In: Geisen, Thomas; Riegel, Christine & Yildiz, Erol (Hg.): Migration, Stadt und Urbanität. Perspektiven auf die Heterogenität migrantischer Lebenswelten. Wiesbaden: Springer VS, S. 217-235.

Panagiotopoulou, Argyro & Rosen, Lisa (2017): Sichtweisen auf Mehrsprachigkeit von (migrationsbedingt) mehrsprachigen Lehrkräften – Ergebnisse einer international vergleichenden Studie. In: Oberlechner, Manfred; Trültzsch–Wijnen, Christine & Duval, Patrick (Hg.): Migration bildet/Migration Educates. Baden-Baden: Nomos, S. 159-177.

Ottersbach, Markus; Platte, Andrea & Rosen, Lisa (2016): Perspektiven auf inklusive Bildung und soziale Ungleichheiten. In: Ottersbach, Markus; Platte, Andrea & Rosen, Lisa (Hg.): Soziale Ungleichheiten als Herausforderung für inklusive Bildung. Wiesbaden: Springer VS, S. 1-14.

Panagiotopoulou, Argyro & Rosen, Lisa (2016): „Das ist an Grundschulen auch gar kein Thema wirklich“ – Ergebnisse einer Diskussion mit Lehramtsstudierenden. In: Die Grundschulzeitschrift, 294, S. 10-12.

Panagiotopoulou, Argyro & Rosen, Lisa (2016): Professionalisierung durch (familiale) Migrationserfahrung und Mehrsprachigkeit? Von biographischen Ressourcen zur biographisch gestützten Reflexion pädagogischer Praxis. In: Doğmuş, Aysun; Karakaşoğlu, Yasemin & Mecheril, Paul (Hg.): Pädagogisches Können in der Migrationsgesellschaft. Wiesbaden: Springer VS, S. 241-259.

Panagiotopoulou, Argyro & Rosen, Lisa (2016): Sprachen werden benutzt, „um sich auch gewissermaßen abzugrenzen von anderen Menschen“. Lehramtsstudierende mit Migrationshintergrund plädieren für einsprachiges Handeln im schulischen Kontext. In: Geier, Thomas & Zaborowski, Katrin U. (Hg.): Migration: Auflösungen und Grenzziehungen – Perspektiven einer erziehungswissenschaftlichen Migrationsforschung. Wiesbaden: Springer VS, S. 169-190.

Panagiotopoulou, Argyro; Rosen, Lisa & Wagner, Matthias (2016): „die Frage is halt jetz, darf Pippi Langstrumpfs Vater noch der Negerkönig sein“. Zur (Re-)Produktion von Rassismus im Rahmen universitärer Lehrveranstaltungen. In: Arslan, Emre & Bozay, Kemal (Hg.): Symbolische Ordnung und Bildungsungleichheit in der Einwanderungsgesellschaft. Wiesbaden: Springer VS, S. 239-256.

Rosen, Lisa (2015): Abbau von Bildungsungleichheiten: Die bildungspolitische Forderung nach Vielfalt im LehrerInnenzimmer aus Sicht von Lehramtsstudierenden mit Migrationshintergrund. In: Bulut, Yilmaz & Schwenk, Helga (Hg.): Identität und Bildungsbe(nach)teiligung in Deutschland. Unter besonderer Berücksichtigung der deutsch-türkischen Schülerschaft. Berlin et al.: LIT Verlag, S. 73-94.

Lengyel, Drorit & Rosen, Lisa (2015): Minority teachers in different educational contexts: Introduction. In: Lengyel, Drorit & Rosen, Lisa (Eds.): Minority teachers in different educational contexts – Recent studies from three German-speaking countries. Tertium Comparationis – Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft, Vol. 21, No. 2, pp. 153–160.

Panagiotopoulou, Argyro & Rosen, Lisa (2015): Migration und Inklusion. In: Reich, Kersten; Asselhoven, Dieter & Kargl, Silke (Hg.): Eine inklusive Schule für alle: Das Modell der Inklusiven Universitätsschule Köln. Weinheim: Beltz, S. 158-166.

Rosen, Lisa (2014): Empirische Schlaglichter auf Identitätskonstruktionen von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund. In: Hagedorn, Jörg (Hg.): Jugend, Schule und Identität – Selbstwerdung und Identitätskonstruktion im Kontext Schule. Wiesbaden: Springer VS, S. 331-348.

Rosen, Lisa (2014): Wenn Identität zum Problem (gemacht) wird. Identitätskonstruktionen von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in Deutschland. In: Arbeitskreis deutscher Bildungsstätten (AdB) (Hg.): Außerschulische Bildung. Materialien zur politischen Jugend- und Erwachsenenbildung. Themenheft „Türkei“. Heft 3, S. 238-243.

Rosen, Lisa (2013): Biographische Konstruktionen im Spannungsfeld von Familie, Schule und Migration. In: Geisen, Thomas; Studer, Tobias & Yildiz, Erol (Hg.): Migration, Familie und soziale Lage. Beiträge zu Bildung, Gender und Care. Wiesbaden: Springer VS, S. 145-165.

Rosen, Lisa (2013): Demokratieerziehung für bildungsbenachteiligte Jugendliche durch Planspiele – wie geht das? In: Schulmagazin 5-10, Impulse für kreativen Unterricht. Heft 7-8, S. 65-68.

Rosen, Lisa (2012): Erlebte Bildungsbenachteiligung – erzählte Männlichkeit. Zur (Re-) Konstruktion von Geschlecht, Ethnizität und sozialer Ungleichheit in einem biographischen Interview. In: Kleinau, Elke & Rendtorff, Barbara (Hg.): 'Eigen' und 'Anders' – Abgrenzungen und Verstrickungen. Geschlechterforschung und Psychoanalytische Pädagogik im Dialog. Opladen & Berlin: Verlag Barbara Budrich, S. 147- 161.

Lengyel, Drorit & Rosen, Lisa (2012): Vielfalt im Lehrerzimmer?! – Erste Einblicke in ein Lern-/Lehr- und Forschungsprojekt mit Lehramtsstudentinnen mit Migrationshintergrund an der Universität zu Köln. In: Fereidooni, Karim (Hg.): Das multikulturelle Lehrerzimmer. Perspektiven neuer deutscher Lehrkräfte für den Bildungs- und Integrationsdiskurs. Wiesbaden: Springer VS, S. 71-87.

Rosen, Lisa (2011): Zur Konstruktion von Fremdheit in der Schule: Perspektiven Interkultureller Pädagogik. In: Dick, Eva; Frazzetto, Alessandra & Kirsch, Andrea (Hg.): Sprache und Integration. Ein interdisziplinarer Beitrag zum aktuellen Integrationsdiskurs. Baden-Baden: Nomos, S. 35-45.

Rosen, Lisa (2010): Bildungsverläufe junger MigrantenInnen: Von der Schule in die Ausbildung und in den Beruf – eine Problemskizze. In: Jugendpolitik. Fachzeitschrift des Deutschen Bundesjugendringes. 36. Jahrgang, 1, S. 26-29.

Rosen, Lisa (2010): Erlebte Bildungsbenachteiligung – erzählte Schulerinnerungen. Das Schulbiographische Passungsverhältnis eines ehemaligen Hauptschülers mit Migrationshintergrund. In: Baros, Wassilios; Hamburger, Franz & Mecheril, Paul (Hg.): Zwischen Praxis, Politik und Wissenschaft. Die vielfaltigen Referenzen interkultureller Bildung. Berlin: verlag irena regener, S. 124-132.

Rosen, Lisa & Farrokhzad, Schahrzad (2008): Einleitung. In: dies. (Hg.): Macht – Kultur – Bildung. Festschrift für Georg Auernheimer. Unter Mitarbeit von Hans-Joachim Roth und Claudia El-Hawary. Münster u.a.: Waxmann, S. 9-24.

Britz (heute Rosen), Lisa (2006): Bildungsbe(nach)teiligung von MigrantInnen. In: Reiberg, Ludger (Hg.): Berufliche Integration in der multikulturellen Gesellschaft. Beiträge aus Theorie, Schule und Jugendhilfe zu einer interkulturell sensiblen Berufsorientierung. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, S. 18- 32.

Roth, Hans-Joachim & Britz (heute Rosen), Lisa (2006): Bilinguale Erziehung und Sprachförderung im Elementarbereich. Ausgewählte Ergebnisse einer Evaluationsstudie aus Köln. In: Migration und Soziale Arbeit, 28. Jg., Heft 3/4, S. 291-296.

Internet publications

Falkenstörfer, Sophia; Rosen, Lisa & Sehnbruch, Lucia (2018): Heliosschule – Inklusive Universitätsschule der Stadt Köln. In: ZMI Magazin, 12/2018, S. 9-11. URL: zmi-koeln.de/wp-content/uploads/2019/01/ZMI-LAY1_2018_web.pdf

Panagiotopoulou, Argyro & Rosen, Lisa (2017): Zur Inklusion von geflüchteten Kindern und Jugendlichen in das deutsche Schulsystem. URL: www.bpb.de/gesellschaft/migration/kurzdossiers/258059/inklusion-in-das-schulsystem

Rosen, Lisa (2015): Sammelrezension von: Bräu, Karin; Georgi, Viola B; Karakaşoğlu, Yasemin & Rotter, Carolin (Hg.): Lehrerinnen und Lehrer mit Migrationshintergrund. Zur Relevanz eines Merkmals in Theorie, Empirie und Praxis. Münster: Waxmann 2013 und Georgi, Viola B.; Ackermann, Lisanne & Karakaş, Nurten: Vielfalt im Lehrerzimmer, Selbstverständnis und schulische Integration von Lehrenden mit Migrationshintergrund in Deutschland. Münster: Waxmann 2011. In: EWR 14 (2015), Nr. 6 (Veröffentlicht am 02.12.2015). URL: www.klinkhardt.de/ewr/978383092859.html

Roth, Hans-Joachim & Britz (heute Rosen), Lisa (2006): Bilinguale Erziehung und Sprachforderung im Elementarbereich – ausgewählte Ergebnisse einer Evaluationsstudie aus Köln. URL: www.kompetenz­zen­trum-sprachfoerderung.de/index.php (update 38).

Britz (heute Rosen), Lisa (2005): Bildung und Integration. URL: www.bpb.de/die_bpb/TJ9J7T,0,Bildung_und_Integration.html

Unpublished project reports

Damm, Alexandra; Kleinau, Elke; Rosen, Lisa & Tillmanns, Manuela (2015): Abschlussbericht und Handreichung zum Projekt „Let’s talk about sex“ − Sexuelle Vielfalt, schulische Sexualerziehung und forschendes Lernen in der Lehrer_innenbildung. Köln (unveröffentlichter Bericht, 87 Seiten).

Kilic, Sultan; Ottersbach, Markus; Roeber, Sabine & Rosen, Lisa (2014): Endbericht zum 15.2.2014 des Projektes „Inklusive Bildung im Abseits?! Inklusion und Diversität als Herausforderung für Schule und Soziale Arbeit in marginalisierten Kölner Quartieren. Köln (unveröffentlichter Bericht, 59 Seiten).

Kilic, Sultan; Ottersbach, Markus; Roeber, Sabine & Rosen, Lisa (2013): Zwischenbericht zum 01.02.2013 des Projektes „Inklusive Bildung im Abseits?! Inklusion und Diversität als Herausforderung für Schule und Soziale Arbeit in marginalisierten Kölner Quartieren. Köln (unveröffentlichter Bericht, 14 Seiten).

Lengyel, Drorit & Rosen, Lisa (2012): Abschlussbericht: Studiensituation, Berufswahlmotivation und Empowerment von Lehramtsstudentinnen mit Migrationshintergrund an der Universität zu Köln – ein integriertes Frauenförder- und Forschungsprojekt. Köln und Hamburg (unveröffentlichter Bericht, 27 Seiten).

Gantefort, Christoph; Roeber, Sabine; Rosen, Lisa & Roth, Hans-Joachim (2012): Abschlussbericht zur Evaluation des ergänzenden bildungssprachlichen Unterrichts für HauptschülerInnen mit Migrationshintergrund. Köln (unveröffentlichter Bericht, 151 Seiten ohne Anhang).

Kilic, Sultan; Ottersbach, Markus; Roeber, Sabine & Rosen, Lisa (2012): Zwischenbericht zum 01.10.2012 des Projektes „Inklusive Bildung im Abseits?! Inklusion und Diversität als Herausforderung für Schule und Soziale Arbeit in marginalisierten Kölner Quartieren. Köln (unveröffentlichter Bericht, 12 Seiten ohne Anhang).

Gantefort, Christoph; Roeber, Sabine; Rosen, Lisa & Roth, Hans-Joachim (2011): Zweiter Zwischenbericht zur Evaluation des ergänzenden bildungssprachlichen Unterrichts für HauptschülerInnen mit Migrationshintergrund. Köln (unveröffentlichter Bericht, 68 Seiten ohne Anhang).

Rosen, Lisa & Roth, Hans-Joachim (2010): Erster Zwischenbericht zur Evaluation des ergänzenden bildungssprachlichen Unterrichts für HauptschülerInnen mit Migrationshintergrund. Köln (unveröffentlichter Bericht, 24 Seiten ohne Anhang).

Falkenberg, Charlotte; Gantefort, Christoph; Roth, Hans-Joachim; Rosen, Lisa & von Bose, Käthe (2008): Abschlussbericht zum Planspiel „Die Beste Aller Welten“. Köln (unveröffentlichter Bericht, 288 Seiten ohne Anhang).

Britz, Lisa; Lengyel, Drorit & Roth, Hans-Joachim (2005): Bericht zur Evaluation der bilingualen Kindertagesstatten des Caritas Verbandes Köln. Köln (unveröffentlichter Bericht, 134 Seiten).

Personal data

year of birth:1975
place of birth:Neuss
marital status:married, three children

 

Qualifications

08/2013

Proving herself as a university teacher through the positive interim evaluation as a junior professor at the Faculty of Human Sciences of the University of Cologne

12/2009

Degree of Doctor of Philosophy, University of Cologne, grade: summa cum laude, title of dissertation (first supervisor: Univ.-Prof. i.R. Dr. Georg Auernheimer): "Zum Stellenwert der Schule in den Identitätskonstruktionen ehemaliger Haupt- und Realschüler/innen mit Migrationshintergrund - Eine biographieanalytische Studie" (On the significance of school in the identity constructions of former secondary school pupils with a migration background - a biography-analytical study)

05/2002

Acquisition of the diploma "Educational Science" with the major subject "Intercultural Communication and Education" and the elective subject "Counseling Methods", University of Cologne, grade: 1.0 with distinction, title of the diploma thesis (first supervisor: Univ.-Prof. i.R. Dr. Georg Auernheimer): "Muslim Women in the View of Biographical Research".

11/2000

Acquisition of the additional qualification "German as a Second Language", University of Cologne, grade: 1.0

11/1998

Acquisition of the first state examination for the teaching profession for primary schools with the subjects German, Mathematics and Catholic Religious Education, University of Cologne, grade: 1.3

05/1994

Acquisition of general qualification for university entrance, Pascal-Gymnasium Grevenbroich, grade: 2.0

 

University Education

06/2002 – 11/2009

Doctorate in Educational Sciences and scholarship holder of the Graduate Support Program of the University of Cologne (01.12.2002 to 31.08.2004)

04/1999 – 05/2002

Diploma program in Educational Science with a major in "Intercultural Communication and Education" and an elective in "Counseling Methods", University of Cologne

04/1999 – 03/2001

Additional studies "German as a Second Language", University of Cologne

04/1995 – 03/1999

Teacher training for primary school with the subjects German, Mathematics and Catholic Religious Education, University of Cologne

 

Professional career

since 11/2020

University Professor of Educational Science with a focus on Intercultural Education at the University of Koblenz-Landau (Landau Campus)

since 04/2017

University Professor of Education at the Faculty of Human Sciences and Scientific Director of the University School of the University of Cologne

10/2015 – 03/2017

University Professor of Educational Science "Education in the Migration Society" at the Department of Educational and Cultural Studies of the University of Osnabrück

09/2010 – 09/2015

 

Junior professor of social sciences with a focus on communication and social intervention at the Faculty of Human Sciences of the University of Cologne

09/2008 – 08/2010

Research Assistant (75%) at the Internship Center of the Faculty of Human Sciences and at the Department of Intercultural Educational Research (25%) with Univ.-Prof. Dr. Hans-Joachim Roth at the Institute for Comparative Educational Research and Social Sciences, Faculty of Human Sciences of the University of Cologne

09/2004 – 09/2008

Research Assistant at the Department of Intercultural Pedagogy (Retired Professor Dr. Georg Auernheimer), Seminar for Pedagogy, Faculty of Education and at the Department of Intercultural Educational Research (Retired Professor Dr. Hans-Joachim Roth), Institute for Comparative Educational Research and Social Sciences, Faculty of Human Sciences, University of Cologne

12/2001 – 08/2004

Research assistant at the Department of Intercultural Pedagogy (Univ.-Prof. i.R. Dr. Georg Auernheimer), Faculty of Education at the University of Cologne


Calls

05/2020

Call to the university professorship (W3) for educational science with focus on intercultural education at the University of Koblenz-Landau (Campus Landau) (accepted)

07/2016

Call to the university professorship (W2) for educational science (connected with the scientific management of the university school) at the Faculty of Human Sciences of the University of Cologne (accepted)

12/2015

Call to the university professorship (W2) for educational science with special regard to migration- and gender-specific educational processes at the Faculty of Educational Sciences of the University of Duisburg-Essen (rejected)

11/2014

Call to the University Professorship (W2) for Educational Sciences "Education in the Migration Society" at the Department of Educational and Cultural Sciences of the University of Osnabrück (accepted)

06/2014

 

Call to the university professorship for school pedagogy with special consideration of social, cultural and linguistic diversity at the Faculty of Philosophy and Educational Sciences of the University of Vienna (limited to two years) (rejected)

06/2010

Call to the Junior Professorship (W1) for Social Sciences with focus on social intervention and communication at the Faculty of Human Sciences of the University of Cologne (accepted)


Stays abroad

04/2014

Research stay in Montreal (Canada) with field studies at the German School Montreal, at so-called supplementary schools as well as in the Greek-speaking community with regard to new immigration

10/2014

Research stay in Athens (Greece) with field studies at the German School Athens

10/2017

Research stay in New York (USA) with field stays at a bilingual school and a so-called supplementary school as well as in Boston (USA) at the German School Boston

12/2019

Research stay in Istanbul (Turkey) to prepare field studies at German schools in Turkey

 

Memberships and functions in scientific societies and institutions

since 02/2022

Member of the Tenure Commission Pool according to § 8 of the Tenure Statutes of the University of Koblenz-Landau

since 09/2020

Member of the International Advisory Board of the journal "Educational Review"

since 2017

Co-initiator of the "AG Inclusion Research" of the German Society for Educational Sciences (DGfE), since 2019 together with Prof. Dr. Andreas Köpfer (University of Education Freiburg) Speaker of the "AG Inclusion Research

04/2017 - 10/2020

Scientific director of the "Heliosschulen - Inclusive University Schools of the City of Cologne

since 2016

Link Convenor of Network 07 "Social Justice and Intercultural Education" der European Educational Research Association (EERA)

10/2015 - 03/2017

Member of the Institute for Migration Research and Intercultural Studies (IMIS) at the University of Osnabrück

since 2013

Member of the Board of the Association for the Promotion of the Research Center for Intercultural Studies (FiSt) at the University of Cologne e.V.

2013 - 2020

(Founding) member of the competence field SINTER "Social Inequalities and Intercultural Education" at the University of Cologne

seit 2010

Member of the German Society for Educational Science (DGfE), Section "International and Intercultural Comparative Educational Science" and Section "Women's and Gender Studies in Educational Science

 

 Expert activities

since 11/2019

European Journal for Applied Linguistics (ISSN: 192-9521; Online ISSN: 2192-953X)

since 08/2018

International Journal of Intercultural Relations (ISSN: 0147-1767; Online ISSN: 1873-7552)

since 08/2018

Intercultural Education (ISSN: 1467-9586; Online ISSN: 1469-8439)

since 07/2018

ZISU - Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung (ISSN: 2191-3560; ISSN Online: 2195-2671)

since 04/2017

NordForsk (organisation under the Nordic Council of Ministers that provides funding for and facilitates Nordic cooperation on research and research infrastructure)

since 02/2017

Language Policy (ISSN: 1571-5361; Online ISSN: 2452-1027)

since 06/2016

ZQF - Zeitschrifte für Qualitative Forschung (ISSN: 2196-2138; Online ISSN: 2196-2146)

since 03/2016

TC - Tertium Comparationis: Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft (ISSN: 0947-9732; Online ISSN: 1434-1697)