PROF. DR. ANGELO VAN GORP

Anschrift
Bürgerstr.23
Raum 116 , 1. OG,
76829 Landau 

Kontakt
Tel.: +49 (0)6341-280-34209 
E-Mail: angelo.vangorp(at)rptu.de 

Sprechstunden
Information zu Sprechstunden finden Sie unter "Aktuelles."


Zur Person

  • Prodekan für Studium und Lehre am Fachbereich Erziehungswissenschaften
  • Leiter des Arbeitsbereichs Historische Bildungsforschung
  • Leiter des HEC Projekts
  • Vorsitzender des Ethikkommissions des Fachbereichs Erziehungswissenschaften
  • Mitglied im Steering Committee für Studium und Lehre am Standort Landau
  • Mitglied im Fachbereichsrat des Fachbereichs Erziehungswissenschaften
  • Mitglied im Prüfungsausschuss und Studiengangskommissions für den BA/MA Erziehungswissenschaft
  • Mitglied im Senatsausschuss zur Qualitätssicherung und -entwicklung in Studium und Lehre
  • Mitglied im Kommission zur Qualitätssicherung und -entwicklung
  • Mitglied im Fachausschuss für Studium und Lehre gemäß § 18 HSG

Okt. 2017 – heute
Professur für Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Historische Erziehungs- und Bildungsforschung, Institut für Allgemeine Erziehungswissenschaft, Fachbereich Erziehungswissenschaften der RPTU in Landau (zuvor Universität Koblenz-Landau, Standort Landau)
2017
Visiting scholar, Università degli Studi di Sassari (Italien)
2012-2017
Professur für Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Historische Bildungsforschung am Institut für Sozialarbeit und Sozialpädagogik der Universität Gent (Belgien)
2009-2010
Visiting Scholar, University of Birmingham (UK)
2007-2012
Professur für Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Historische Bildungsforschung am Institut für Erziehungswissenschaften der KU Leuven (Belgien), Leitung des Zentrum für Historische Bildungsforschung und Betreuung des Archiv und Dokumentationszentrum für historische Bildungsforschung
2006-2011
Convenor (2008-2011: link-convenor), Network 17 ‚Histories of Education‘, European Educational Research Association (EERA)
Stellvertretende Vorsitzender Belgian-Dutch Society for the History of Education (BNVGOO)
2004-2007
Post-doc am Fachbereich Erziehungswissenschaften der KU Leuven (Belgien)
2004
Promotion am Fachbereich für Erziehungswissenschaft der KU Leuven (Belgien). Dissertation: Gedragswetenschap in de steigers: Het psycho-pedagogisch vertoog van Ovide Decroly ontmythologiseerd? (1871-1932). Verhaltenswissenschaft im Aufbau: Der psycho-pädagogische Diskurs Ovide Decrolys entmythologisiert? (1871-1932)
1998
Studium der Geschichte auf Magister an der KU Leuven (Belgien)
1995
Lehramtsstudium an der Pädagogische Hochschule, Turnhout (Belgien). Fächer: Geschichte, Geografie, Niederländisch

Ein schon in jungen Jahren entwickeltes Interesse an Geschichte, Pädagogik und Architektur führte Professor Van Gorp zu seiner Neugierde, pädagogisches Denken und Handeln in ihrer Interaktion mit den Dimensionen Zeit und Raum zu verstehen und zu erklären. Seine bildungshistorischen Forschungen konzentrierten sich bisher auf die Geschichte der Reformpädagogik, insbesondere auf Leben und Werk des belgischen Reformpädagogen Ovide Decroly (1871-1932) und die Rezeption und Aneignung seiner Ideen durch die sogenannten Decrolyens bis in die aktuelle Zeit. Darüber hinaus nehmen visuelle Quellen, insbesondere Unterrichts- und Dokumentarfilme und Sozialfotografie, einen besonderen Platz in seiner Forschung ein.
In den letzten Jahren lässt seine Auseinandersetzung mit bildungsökologischen Themen sich mit den folgenden Stichworten charakterisieren: Soziale Ungleichheit/ Kritische Fallstudien, Biographieforschung/ Wirkungsgeschichte, Visual History/ Kulturelles Lernen, Urbanität/ Bildungsarchitektur, Demokratiebildung/ Nachhaltigkeit, Komplexität/ Interdisziplinarität, Public History/ Aktivismus.
Professor Van Gorp hält einen internationalen und interdisziplinären Ansatz für unverzichtbar und blickt daher gerne über den Tellerrand. Eine Haltung, die er auch gerne an Studierende, Mitarbeiter:innen und Kolleg:innen weitergibt.
 

2019-2023: Forschung zu Bildung in der Transformation (ForBilT), Profilbereich Bildung in der Transformation, Programm Forschungsinitiative Rheinland-Pfalz (FI RLP 2017-2018) gefordert durch den Ministerium für Wissenschaft, Weiterbildung und Kultur des Landes Rheinland-Pfalz, Mitantragsteller (Konsortium FB5, Sprecherin: A. Wildemann, RPTU in Landau), www.forbilt.de 

2017-2021: Public Pedagogy and Sustainability Challenges, Scientific Research Network (FWO-WOG), gefördert durch den Fonds für Wissenschaftliche Forschung Flandern FWO, Mitantragsteller (Sprecher: T. Block, Universität Gent)

2015-2019: Forschungsprojekt, A prosopographic approach to Belgian refugees in Birmingham during the First World War, 1914-1919 (Ref. 01N02015) gefördert durch den BOF Special Research Fund, Universität Gent, Antragsteller und Betreuer

2009-2010: Documentary Film in Educational Research (DFER), Small Research Grant, gefördert durch The British Academy, Mitantragsteller (Sprecher: I. Grosvenor, University of Birmingham)

2006-2010: Forschungsprojekt, Ethno-history of the primary school as the key to an understanding of the pedagogical paradox (Ref. OT/06/024), gefördert durch den BOF Special Research Fund, KU Leuven, Mitantragsteller (zsm. M. Depaepe) und Betreuer

2007-2009: Forschungsprojekt, Cultural disclosure of private archives: Development of an online database of textbooks in Flanders and disclosure of important textbook collections (1880-1940) (Ref. ADB-P-0617, ADB-P- 0712, ADB-P-0816) gefördert durch den Heritage Department der flämische Behörden, KU Leuven, Mitantragsteller (zsm. M. Depaepe) und Betreuer

 

Internationale Kooperationen

Seit 2021: History of Educational Ecologies International Research Group (HEC), zsm. Ian Grosvenor und Sian Roberts (University of Birmingham, UK), Eulàlia Collelldemont und Núria Padrós (University of Vic, Spanien), Björn Norlin und Inês Félix (Umeå University, Schweden), Frederik Herman (FHNW, Schweiz), Ana Paz (University of Lisbon, Portugal) und Susanne Spieker (RPTU in Landau)

Seit 2019: Internationale Forschungsgruppe The Camera in the Classroom, Teilnehmende Universitäten: u.a. Umeå, Birmingham, Cambridge, Luxemburg, Vic, Alcala, Riga

2014-2016: Internationale Forschungsgruppe Cultural Learning and the engaged university, gefördert durch den European Educational Research Association, EERA. Teilnehmende Universitäten: Birmingham, Luxemburg, Riga, Vic, Debrecen, Gent

2009-2010: Internationale Forschungsgruppe Documentary Film in Educational Research (DFER), gefördert durch The British Academy, UK. Teilnehmende Universitäten: Birmingham, Cambridge, Oxford, Gent, Leuven

2008-2011: Prof. Dr. Eckhardt Fuchs, Georg-Eckert-Institut–Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung, Braunschweig

2007-2011: Prof. Dr. Gabriela Ossenbach Sauter, Centro de Investigación Manuales Escolares (MANES), Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid

2000-2011: International Research Community Philosophy and History of the Discipline of Education, gefördert durch den Fonds für Wissenschaftliche Forschung Flandern FWO. Teilnehmende Universitäten: u. a. Leuven, Gent, Wisconsin-Madison, Illinois at Urbana-Champaign, Luxemburg, Bozen, Cambridge, IOE London

  • International Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
  • Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
  • Deutscher Hochschulverband (DHV)
  • Herausgeber (Editor) der Fachzeitschrift Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education
  • Scout im Henriette Herz-Scouting-Programm der Alexander von Humboldt Stiftung
  • Mitglied im Vorstand und Secretary der Stichting (Stiftung) Paedagogica Historica
  • Mitglied im Vorstand (Executive Committee) und Secretary der International Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
  • Convenor (2015-2019) und Tutor/Advisor (seit 2010) in der International History of Education Doctoral Summer School (HEDSS), gefördert durch den Stiftung Paedagogica Historica, der History of Education Society (UK), der European Educational Research Association (EERA) und der International Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
  • Mitglied des Rivista di Storia dell’Educazione (Zeitschrift), Scientific committee
  • Mitglied des Storia dell’educazione in Europa (Reihe), Scientific committee
  • Mitglied des Historia Educationis (Reihe), Scientific Committee
  • Mitglied des Studies in the History of Education and Culture - Studien zur Bildungs- und Kulturgeschichte (Reihe), International Editorial Board
  • International correspondent, Voices of War and Peace World War One Engagement Centre, UK
  • International corresponding member of DOMUS, the Centre for Interdisciplinary Research in Histories of Education and Childhood, University of Birmingham, UK
  • Reviews (English, German, French, Dutch): Paedagogica Historica, History of Education, Encounters in Theory and History of Education, European Review of History, Oxford Review of Education, Jahrbuch für Historische Bildungsforschung, The Senses and Society, Visual Studies, PalgraveMcMillan (Book publishing proposals)

<Schreiben Sie uns bei Interesse gern persönlich an.>

Als Doktorvater:

  • Jascha Hook: Professionswissen und Lebensgeschichten von Politiklehrerinnen und -lehrern der Kriegskindergeneration (seit 2018, Universität Koblenz-Landau/ RPTU)
  • Marco Messina: Untersuchung des Zusammenhangs zwischen dem Bildungsverständnis der OECD und der Humankapitaltheorie zwischen 1960 und 2000 unter Zuhilfenahme des Aneignungskonzepts (seit 2023, RPTU)

Abgeschlossene Dissertationen:

  • Heidi Degerickx: Participation of people in poverty in social policy making: A historical study of the rhetoric of self-advocacy organisations (PhD 2020, Universität Gent, Belgien, zsm. Prof. Dr. Griet Roets)
  • Cedric Goossens: Urban education as a lever towards community building: A historical perspective (PhD 2019, Universität Gent, Belgien, zsm. Prof. Dr. Lieve Bradt und Prof. Dr. Stijn Oosterlynck)
  • Jan Devos: Freinet in Flanders: Origin, appropriation and present discourses of freinet pedagogy (PhD 2019, Universität Gent, Belgien, zsm. Prof. Dr. Michel Vandenbroeck)
  • Jolien De Vuyst: Refugee relief during the First World War: Belgian refugees in Birmingham, 1914-1919 (PhD 2019, Universität Gent, Belgien, zsm. Prof. Dr. Ilse Derluyn und Dr. Kevin Myers)
  • Frederik Herman: School Culture in the 20th Century - Mentality and Reality History of the Primary School (PhD 2010, KU Leuven, Belgien, zsm. Prof. Dr. Marc Depaepe)

 

Als Mitglied des Betreuungsteams:

  • Kenneth Arctander: From specialised medical health care to recovery-oriented community based care and back: A historical analysis of social work practices in addiction treatment in Norway (seit 2014, Universität Gent, Belgien)

Abgeschlossene Dissertationen:

  • Evelyne Deceur: Sociaal-cultureel werk als democratische arena: De inzet van participatieve praktijken in stedelijke contexten (PhD 2017, Universität Gent, Belgien)
  • Leo Van Garsse: Hulpverlening en/of strafrechterlijke sanctionering?: Een social-pedagogische analyse van de ontwikkeling van het forensisch welzijnswerk in Vlaanderen (PhD 2015, Universität Gent, Belgien)
  • Sarah Vanruyskensvelde: Education in turmoil. A history of Catholic secondary education during the Second World War in Belgium (PhD 2014, KU Leuven, Belgien)
  • Milton George: Semper Progrediens: A story of the coming of age of education in Sint Maarten (1954-2000) (PhD 2013, KU Leuven, Belgien)
  • Walter Kusters: The presence-absence ambiguity of the Belgian migrant child in Northern France (1870-1914). A study of the role of education, citizenship, and oblivion in cultural identity formation (PhD 2012, KU Leuven, Belgien)

 

Als Gutachter:

Abgeschlossene Dissertationen:

  • Bart Vranckx: Appropriation, Transformation and Use of Creativity in Postwar Primary Education in Belgium (PhD 2019, KU Leuven, Campus Kortrijk, Belgien)
  • Pieter Fannes: Creative Anxiety: A conceptual history of creativity in education (PhD 2019, KU Leuven, Campus Kortrijk, Belgien)
  • Jan Van Wiele: Textbook Historiography as History "Writ Small"? Towards a New Specific Model of Textbook Research on the Representation of Non-Christian Religions and Cultures (1870-1950) in the "New Cultural History of Education (PhD 2011, KU Leuven, Belgien)
  • Peter Iwunna: The Impact of the Christian Missionary Education on the Educational Development of Nigeria. A Case Study of the Primary School Educational Activities of the Catholic Mission in Igboland (1925-1970) (PhD 2009, KU Leuven, Belgien)
  • Geert Thyssen: Between Utopia and Dystopia? Case Studies of Open-Air Schools in Belgium, France, Germany and Italy (1904-1979) (PhD 2009, KU Leuven, Belgien)
  • Tom De Coster: Wat is er in Vlaanderen met het progressief pedagogisch erfgoed gebeurd? Receptie- en implementatiegeschiedenis van ‘emancipatorische’ opvoedingsmodellen in de neoliberale context van na de jaren 1960 (PhD 2008, Universität Gent, Belgien)

Aktuelle Publikationen (Auswahl)

* Eine vollständige Liste aller Publikationen finden Sie hier 

2022

Depaepe, M., Simon, F. & Van Gorp, A. (2022). An atypical biography concluding more than twenty years of Decroly research. Encounters in Theory and History of Education, 23, 114-126.

Van Gorp, A.& Herman, F. (2022). On the trail of the toucan: A travelogue about a peregrination in educational history. In F. Herman, S. Braster & M. del Mar del Pozo Andrés (Eds.). Exhibiting the past: Public histories of education (pp. 357-379). Berlin: De Gruyter.

Depaepe, M., Simon, F. & Van Gorp, A. (2022). Ovide Decroly (1871-1932). Une approche atypique? (Theory and History of Education Monograph Series, Vol. 4). Kingston, Ontario: Theory and History of Education International Research Group, Queen’s University/Queens Library.

Van Gorp, A., Collelldemont, E., Félix, I., Grosvenor, I., Norlin, B. & Padrós, N. (2022). “What does this have to do with everything else?” An ecological reading of the impact of the 1918–19 influenza pandemic on education. Paedagogica Historica (DOI: 10.1080/00309230.2022.2053555).

De Vuyst, J. & Van Gorp, A. (2022). “I will tell you what a refugee story is”: Reconstructing (post-)memories of refugee experiences during the First World War. Tertium Comparationis, 28(2), 134-158.

Degerickx, H., Van Beveren, L., Debaene, R., Van Gorp, A., Roose, R. & Roets, G. (2022). Theorizing notions of the participation of people in poverty in social policymaking: From policing towards politics and subjectification? Social Policy & Administration, 56(1), 19-32.

2021

Van Gorp, A. (2021). Imagineering eine demokratische Gesellschaft: Ein Plädoyer für eine engagierte historische Bildungsforschung. In A. Wischmann, S. Spieker, D. Salomon & J.-M. Springer (Eds.). Jahrbuch für Pädagogik 2020: Neue Arbeitsverhältnissen – Neue Bildung (pp. 91-101). Weinheim: Beltz.

Van Ruyskensvelde, S., Thyssen, G., Herman, F., Van Gorp, A. & Verstraete, P. (Eds.) (2021). Folds of Past, Present and Future: Reconfiguring Contemporary Histories of Education. Berlin/Boston: De Gruyter Oldenbourg.

De Vuyst, J., Myers, K. & Van Gorp, A. (2021). The paradox of the alien citizen: Access, control and entitlements of Belgian refugees in Birmingham during the First World War. Journal of Refugee Studies, 34(1), 1083-1100.

2020

Degerickx, H., Van Gorp, A., De Wilde, L. & Roets, G. (2020). Giving voice to people in Belgian social policy making since the 1990s: A window of opportunity for a political demarche? Journal of Belgian History, 50(3-4), 74-94.

Degerickx, H., Rutten, K., Van Gorp, A. & Roets, G. (2020). Proud to be Poor? Untangling identity politics with the families portrayed in the photobook “Courage” (1998). Visual Studies, 35(2-3), 285-298.

Van Gorp, A. (2020). “Like air bricks on earth”: Notes on developing a research agenda regarding the post-war legacy of new education. Espacio, Tiempo y Educación, 7(1), 7-25.

 

Gastvorträge und Keynotes

Okt. 2022: On the Trail of the Toucan: A travelogue about a peregrination in educational history, University of Vic-Central University of Catalonia, UVic-UCC, Vic (zsm. F. Herman, Online)

Sept. 2022: Educational ecology and the legacy of new education in post-war Europe, Journées d‘études – Histoires européennes de l‘éducation: Méthodes, approches et perspectives, Université de Genève, Genf (Online)

April 2022: Aneignung und historisches Bewusstsein im Umgang mit dem reformpädagogischen Erbe, Ringvorlesung Allgemeine Pädagogik, Pädagogische Hochschule Schwyz, Goldau (Online)

Febr. 2021: Thinking on the educational changes provoked by the past pandemics: An ecological and cultural perspective, University of Vic-Central University of Catalonia, UVic-UCC, Vic (zsm. E. Collelldemont, I. Félix, I. Grosvenor, B. Norlin und N. Padrós, Online)

April 2020: Zeitgemäße Schule: Über Aneignung von Lernmethoden im Bereich der alternativen Schule, Ringvorlesung Allgemeine Pädagogik, Pädagogische Hochschule Schwyz, Goldau (Online)

Nov. 2019: Appropriation and contemporariness: Studying the post-war legacy of new education, Kolloquium für Historische Bildungsforschung: Bildungsgeschichtliche und kulturwissenschaftliche Forschungen der Gegenwart, Humboldt Universität zu Berlin

Okt. 2019: At school with the avant-garde: European architects and the modernist project in England, Open Seminar in History and Education, University of Umeå, Umeå

Juni 2019: Discussant, Colloquium Citizenship in Sound and Vision: Educational broadcasting in Britain. University of Warwick, Coventry, UK

Nov. 2018: Ovide Decroly: Zwischen Mythos und Wissenschaft, Gastvortrag, Fachhochschule Nordwest-schweiz, Brugg

Juni 2017: “3 words, 2 doors”, Symposium La scuola in 3 Parole: Una lettura comparative della scuola di ieri, oggi e domani, Università degli Studi di Sassari, Sassari

Juni 2017: Wastelands of Gary: Democracy and Education in a segregated society, Gastvortrag Università degli Studi di Sassari, Sassari

April 2016: Breaking the vicious circle: Cinematography and education, 1920s-50s, Gastvortrag, Università degli Studi di Firenze, Florenz

April 2016: Frictions and fractions in the New Education Fellowship: Decroly vs. Montessori, 1920s-30s, Gastvortrag, Università Cattolica del Sacro Cuore, Mailand

Mai 2015: Pedagogen eren of vereren? Een historisch perspectief op de omgang met pedagogische theorieën, Keynote, KIDDOdag: 17 pedagogen: Hoe inspireren ze je visie vandaag? Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen VBJK, Gent

Juni 2014: Documentary film as a source for educational history, Keynote, History of Education Doctoral Summer School, HEDSS, University of Umeå, Umeå

Jan. 2012: New education and propaganda documentary: The Case of the Decroly School in Belgium (1930s-1950s), Gastvortrag, Kolloquium Bildungs(medien)geschichte, Georg-Eckert-Institut–Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung und Technische Universität Braunschweig, Braunschweig

Juni 2011: The Decroly School in documentaries (1930s-1950s): Contextualizing propaganda from within, Keynote, History of Education Doctoral Summer School, HEDSS, University of Birmingham, Birmingham

Nov. 2010: Waardeloos en waardevol: Leerboeken als bron voor de onderwijsgeschiedenis in het licht van een cultureel erfgoedbeleid, Keynote, Tagung der Stiftung Stichting Geschiedenis Kinder- en Jeugdliteratuur SGKJ, Antwerpen

Okt. 2009: De biografie van Ovide Decroly: Van wetenschapshistorische studie tot wetenschappelijke biografie, Keynote, Tagung Persoonlijke impressies: biografieën als historische bron, Rotterdam

Okt. 2008: Backward bodies and medical minds: Modernity and the backward child in Belgium (ca. 1900-ca. 1930), Keynote, 5. Konferenz der History of Education Society Griechenland, Patras

 

Vorträge auf Tagungen (Auswahl seit 2015)

Aug. 2022: Challenging Stagnant Hope: Educational Ecology, Public History and University-Community Engagement in the History of Education. Pre-conference workshop, ISCHE, Milan (zsm. mit Eulàlia Collelldemont, Núria Padrós, Inês Félix, Björn Norlin, Ian Grosvenor, Frederik Herman und Ana Paz)

June 2021: Visual remediation of education reform and scientific observation, ISCHE, Örebro (digital, zsm. F. Herman und B. Nörlin)

Juli 2019: Blight Busters! Community building and public education in Gary, Indiana, ISCHE, Porto

Sept. 2018: Gary, Ind., B&W: The Quest for Social Imagineers, ECER, Bozen

Aug. 2018: “The Belgian invasion of Birmingham”: Elizabeth Cadbury, maternalism and Victorian foundations of refugee relief (1914-1919), ISCHE (SWG Migrants, Migration and Education), Berlin (zsm. J. De Vuyst, I. Derluyn und S. Roberts)

Juli 2017: “The Poor Things Will Have to Wait a Long Time”: Elizabeth Cadbury and the Organisation of Belgian Refugee Relief in Birmingham (1914-1919), ISCHE (SWG Migrants, Migration and Education), Buenos Aires (zsm. J. De Vuyst)

Sept. 2016: Wastelands of Gary: Democracy and education in a segregated society, Dewey Conference (100 Years Democracy and Education), Cambridge, UK

Aug. 2016: “We are no subjects”: The visual framing of poverty by self-advocacy organisations of people in poverty, ISCHE (Symposium: Capturing the body: Visual repres-entations and presentations in history of education revisited), Chicago (zsm. H. Degerickx und G. Roets); History of education and the social study of migration and refugees, ISCHE (pre-conference), Chicago

Sept. 2015: As democracy advances: Requiem for Gary, ECER, Budapest

Juni 2015: Frictions between New Education Fellowship protagonists: The Decroly/ Montessori “method conflict” in the 1920s and 1930s, ISCHE, Istanbul (zsm. M. Depaepe und F. Simon);  “Experiments in the interest of children”: Cinematographic exhibitions in Birming-ham senior elementary schools during the 1930s, ISCHE (Symposium: Adventures in cultural learning), Istanbul