Jun.-Prof.in Dr. habil. Susanne Wißhak
Junior Professor for Educational Science with Focus on Organizational Development
Address:
Bürgerstraße 23
Room 094
First floor
76829 Landau
Contact:
Tel.: +49 6341 280 32265
E-Mail: susanne.wisshak(at)rptu.de
Office hours:
Tuesday, 14:00 - 15:00 Uhr
During lecture-free period: by e-mail appointment
About
2023 | Habilitation in Educational Science Title of habilitation thesis: Promotion of transfer in job-related continuing education - professional competencies of trainers, University of Konstanz |
Seit 2023 | Junior professorship (W1 with tenure track to W2) in educational science with focus on organizational development, RPTU Kaiserslautern-Landau |
2017-2022 | Postdoctoral researcher at the Chair of Human Resource Development, University of Konstanz |
2017 | Doctorate in economics Title of dissertation: Qualification and professional knowledge of trainers in job-related continuing education; Summa Cum Laude, University of Konstanz |
2012- 2017 | Doctoral student at the Chair of Human Resources Development, University of Konstanz |
2011 | Education Manager, Wolf Science Center, Österreich |
2010 | Degree in Educational Science, University of Augsburg |
2009 | Additional qualification in experiential education, University of Augsburg |
Peer-Reviewed journals:
Koch, A., Wißhak, S., Spener, C., Naumann, A. & Hochholdinger, S. (2022). Transferwissen von Lehrenden in der berufsbezogenen Weiterbildung: Entwicklung und Pilotierung eines Testinstruments. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung - Report, 45(1), 89–105. https://doi.org/10.1007/s40955-022-00210-0
Wißhak, S. (2022). Transfer in der berufsbezogenen Weiterbildung: Systematisches Literaturreview und Synthese mit Blick auf die Handlungsmöglichkeiten der Lehrenden. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung - Report, 45(1), 69–88. https://doi.org/10.1007/s40955-022-00204-y
Wißhak, S. & Barth, D. (2022). Perceptions of accountability for the transfer of training by leadership trainers. International Journal of Training and Development, 26(2), 209–227. https://doi.org/10.1111/ijtd.12255
Wißhak, S. & Hochholdinger, S. (2021). Wie erleben und bewältigen Lehrende der berufsbezogenen Weiterbildung Folgen der Corona-Pandemie? Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 44(3), 177–195. https://doi.org/10.1007/s40955-021-00193-4
Wißhak, S., Bonnes, C. & Hochholdinger, S. (2021). ProwisT – Ein Instrument zur Einschätzung des professionellen Handlungswissens von Trainer/innen. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 52(2), 361–372. https://doi.org/10.1007/s11612-021-00573-x
Wißhak, S., & Hochholdinger, S. (2020). Perceived instructional requirements of soft-skills trainers and hard-skills trainers. Journal of Workplace Learning, 32(6), 405–416. https://doi.org/10.1108/JWL-02-2020-0029
Wißhak, S., Bonnes, C., Keller, I., Barth, D., & Hochholdinger, S. (2020). Qualifikationen von Lehrenden in der beruflich-betrieblichen Weiterbildung. Zeitschrift Für Bildungsforschung, 10(1), 103–123. https://doi.org/10.1007/s35834-020-00262-7
Wißhak, S., & Hochholdinger, S. (2018). Trainers’ knowledge and skills from the perspective of trainers, trainees and human resource development practitioners. International Journal of Training Research, 16(3), 218–231. https://doi.org/10.1080/14480220.2018.1576327
Wißhak, S., & Hochholdinger, S. (2016). Analyse der Inhalte erziehungswissenschaftlicher Studiengänge im Hinblick auf eine spätere Tätigkeit in der berufsbezogenen Weiterbildung. Zeitschrift Für Weiterbildungsforschung - Report, 39(1), 97–115. https://doi.org/10.1007/s40955-016-0054-0
Wißhak, S., & Hochholdinger, S. (2015). „Zaubern“ lernen – Welche pädagogischen Inhalte umfassen sogenannte Trainerausbildungen? Zeitschrift Für Weiterbildungsforschung - Report, 38(1), 113–127. https://doi.org/10.1007/s40955-015-0012-2
Contributions to anthologies
Bonnes C., Wißhak S., & Hochholdinger S. (2019). Towards a Model of Professional Competence of Workplace Trainers. In M. Pilz, K. Breuing & S. Schumann (Hrsg.), Berufsbildung zwischen Tradition und Moderne. Festschrift für Thomas Deißinger zum 60. Geburtstag (Internationale Berufsbildungsforschung, 1. Auflage 2019, S. 141-158). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH; Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24460-6_9
Other publications
Wißhak, S. & Spener, C. (2022). Assessing Trainers’ Knowledge of the Transfer of Training: Test Construction and Validation: Paper für die Jahrestagung der American Educational Research Association (AERA) 2022, 1-11. https://doi.org/10.3102/1889746
Barth, D. & Wißhak, S. (2021). Interviewerhebung - Perceptions of Responsibility by Adult Education Practitioners (PRAEP). DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education. https://doi.org/10.7477/588:1:0
Wißhak, S. (2021). Auswirkungen der Coronakrise auf die Lehrenden in der berufsbezogenen Weiterbildung – eine Webparade. Hessische Blätter für Volksbildung (2), 97.
Wißhak, S. (2017). Qualifizierung und professionelles Wissen von Lehrpersonen in der berufsbezogenen Weiterbildung. Dissertation, Universität Konstanz. Konstanz. Verfügbar unter http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:352-2--qjhzazjd0xb83
- Professionalization of trainers in continuing vocational education and training
- Transfer of training in organizations
- Guidance competencies
- Diversity measures in organizations
2023 | Projekt TransWiss: Transferwissen von Lehrenden in der berufsbezogenen Weiterbildung: Erprobung und Validierung eines Messinstruments |
2022 | Projekt „Lerntransfer-Booster“ in Kooperation mit dem Weiterbildungsanbieter Dr. Sammet & Wolf Fördergeber: Intersectoral Cooperation Programme des Zukunftskollegs der Universität Konstanz im Rahmen der Exzellenzstrategie |
2020-2021 | Projekt EWE: Entwicklung eines Wissenstests für Erwachsenenbildner*innen Fördergeber: Independent Research Grant und Young Scholar Fund der Universität Konstanz im Rahmen der Exzellenzstrategie |
2020 | Projekt Changes, challenges, and opportunities in the training and development sector due to the COVID-19 pandemic in Kooperation mit dem Weiterbildungsanbieter Dr. Sammet & Wolf |
2020 | Projekt PRAEP: Perceived Responsibility of Adult Education Practitioners |