Jun.-Prof.in Dr. Susanne Wißhak

Junior Professor for Educational Science with Focus on Organizational Development

Address:

Bürgerstraße 23
Room 094
First floor
76829 Landau

Contact:

Tel.: +49 6341 280 32265
E-Mail: susanne.wisshak(at)rptu.de
 

Office hours:

Tuesday, 14:00 - 15:00 Uhr
During lecture-free period: by e-mail appointment

About

2023

Habilitation in Educational Science

Title of habilitation thesis: Promotion of transfer in job-related continuing education - professional competencies of trainers, University of Konstanz

since 2023Junior professorship (W1 with tenure track to W2) in educational science with focus on organizational development, RPTU Kaiserslautern-Landau
2017-2022Postdoctoral researcher at the Chair of Human Resource Development, University of Konstanz
2017 

Doctorate in economics

Title of dissertation: Qualification and professional knowledge of trainers in job-related continuing education; Summa Cum Laude, University of Konstanz

2012-2017Doctoral student at the Chair of Human Resources Development, University of Konstanz

Peer-Reviewed journals:

 

De Jong, B., & Wißhak, S. (2025). The influence of training- and trainer characteristics on trainers’ knowledge about transfer of training [Manuscript submitted for publication].

 

Wißhak, S., de Jong, B., & Hochholdinger, S. (2025). Transfer knowledge among hard-skills trainers and soft-skills trainers [Manuscript submitted for publication].

 

Zirn, F. L., & Wisshak, S. (2025). The impact of diversity training on workplace behavior – a meta-analysis. Journal of Workplace Learning. Advance online publication. https://doi.org/10.1108/JWL-03-2025-0051

 

Wißhak, S., Naumann, A., Koch, A., & Spener, C. (2025). Trainers’ knowledge of training transfer: Exploration of a crucial yet uncharted concept. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11618-025-01318-y

 

Wißhak, S., Schäfer, P., & van Waveren, L. (2025). Train‐The‐Trainer: A Generic Offer‐And‐Use Model for the Development of Trainers. International Journal of Training and Development. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/ijtd.12370

 

Koch, A., & Wißhak, S. (2025). Strengthening Trainers' Transfer Knowledge: An Intervention Study. International Journal of Training and Development, 29(2), 255–265. https://doi.org/10.1111/ijtd.12349

 

Barth, D., & Wißhak, S. (2023). Die wahrgenommene Verantwortung von Trainer/innen für kurzfristige und langfristige Trainingsergebnisse. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift Für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 54(3), 361–370. https://doi.org/10.1007/s11612-023-00704-6

 

Wißhak, S., & Stanik, T. (2023). Beratungskompetenz von Weiterbildungspersonal: Wie wird Wissen konzeptualisiert und operationalisiert? Ein Systematisierungsversuch. Zeitschrift Für Weiterbildungsforschung - Report, 46(2), 253–271. https://doi.org/10.1007/s40955-023-00250-0

 

Koch, A., Wißhak, S., Spener, C., Naumann, A. & Hochholdinger, S. (2022). Transferwissen von Lehrenden in der berufsbezogenen Weiterbildung: Entwicklung und Pilotierung eines Testinstruments. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung - Report, 45(1), 89–105. https://doi.org/10.1007/s40955-022-00210-0

 

Wißhak, S. (2022). Transfer in der berufsbezogenen Weiterbildung: Systematisches Literaturreview und Synthese mit Blick auf die Handlungsmöglichkeiten der Lehrenden. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung - Report, 45(1), 69–88. https://doi.org/10.1007/s40955-022-00204-y

 

Wißhak, S. & Barth, D. (2022). Perceptions of accountability for the transfer of training by leadership trainers. International Journal of Training and Development, 26(2), 209–227. https://doi.org/10.1111/ijtd.12255

 

Wißhak, S. & Hochholdinger, S. (2021). Wie erleben und bewältigen Lehrende der berufsbezogenen Weiterbildung Folgen der Corona-Pandemie? Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 44(3), 177–195. https://doi.org/10.1007/s40955-021-00193-4

 

Wißhak, S., Bonnes, C. & Hochholdinger, S. (2021). ProwisT – Ein Instrument zur Einschätzung des professionellen Handlungswissens von Trainer/innen. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 52(2), 361–372. https://doi.org/10.1007/s11612-021-00573-x

 

Wißhak, S., & Hochholdinger, S. (2020). Perceived instructional requirements of soft-skills trainers and hard-skills trainers. Journal of Workplace Learning, 32(6), 405–416. https://doi.org/10.1108/JWL-02-2020-0029

 

Wißhak, S., Bonnes, C., Keller, I., Barth, D., & Hochholdinger, S. (2020). Qualifikationen von Lehrenden in der beruflich-betrieblichen Weiterbildung. Zeitschrift Für Bildungsforschung, 10(1), 103–123. https://doi.org/10.1007/s35834-020-00262-7

 

Wißhak, S., & Hochholdinger, S. (2018). Trainers’ knowledge and skills from the perspective of trainers, trainees and human resource development practitioners. International Journal of Training Research, 16(3), 218–231. https://doi.org/10.1080/14480220.2018.1576327

 

Wißhak, S., & Hochholdinger, S. (2016). Analyse der Inhalte erziehungswissenschaftlicher Studiengänge im Hinblick auf eine spätere Tätigkeit in der berufsbezogenen Weiterbildung. Zeitschrift Für Weiterbildungsforschung - Report, 39(1), 97–115. https://doi.org/10.1007/s40955-016-0054-0

 

Wißhak, S., & Hochholdinger, S. (2015). „Zaubern“ lernen – Welche pädagogischen Inhalte umfassen sogenannte Trainerausbildungen? Zeitschrift Für Weiterbildungsforschung - Report, 38(1), 113–127. https://doi.org/10.1007/s40955-015-0012-2

 

Contributions to anthologies

 

Koch, A., & Wißhak, S. (2024). Anforderungen an Qualifizierungsangebote für das betriebliche Weiterbildungspersonal. In S. Bohlinger, I. Krause, J. Dienel, L. Kresse & M. Niethammer (Hrsg.), Berufsbildung, Arbeit und Innovation: Bd. 80. Betriebliches Aus- und Weiterbildungspersonal im Fokus der Berufsbildungsforschung (1. Aufl., S. 175–187). wbv.  https://doi.org/10.3278/9783763976362

 

Bonnes C., Wißhak S., & Hochholdinger S. (2019). Towards a Model of Professional Competence of Workplace Trainers. In M. Pilz, K. Breuing & S. Schumann (Hrsg.), Berufsbildung zwischen Tradition und Moderne. Festschrift für Thomas Deißinger zum 60. Geburtstag (Internationale Berufsbildungsforschung, 1. Auflage 2019, S. 141-158). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH; Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24460-6_9

 

Other publications

 

Wißhak, S. & Spener, C. (2022). Assessing Trainers’ Knowledge of the Transfer of Training: Test Construction and Validation: Paper für die Jahrestagung der American Educational Research Association (AERA) 2022, 1-11. https://doi.org/10.3102/1889746

 

Barth, D. & Wißhak, S. (2021). Interviewerhebung - Perceptions of Responsibility by Adult Education Practitioners (PRAEP). DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education. https://doi.org/10.7477/588:1:0

 

Wißhak, S. (2021). Auswirkungen der Coronakrise auf die Lehrenden in der berufsbezogenen Weiterbildung – eine Webparade. Hessische Blätter für Volksbildung (2), 97.

 

Wißhak, S. (2017). Qualifizierung und professionelles Wissen von Lehrpersonen in der berufsbezogenen Weiterbildung. Dissertation, Universität Konstanz. Konstanz. Verfügbar unter http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:352-2--qjhzazjd0xb83

 

  • Professionalization of trainers in continuing vocational education and training 
  • Transfer of training in organizations
  • Guidance competencies
  • Diversity measures in organizations
2025-2026

Projekt Entwicklung und Evaluation Zertifikat Erlebnispädagogik (ZEP) mit Michael Zimmer-Müller, Anna Thomas, Claudia Reidick und Florian Kiuppis

Förderlinie: InterAct for RPTU Profilentwicklung in Studium und Lehre

2024-2025

Projekt Transferförderliche Hochschullehre – ein standortübergreifendes Blended-Learning-Angebot mit Pia Schäfer

Förderlinie: InterAct for RPTU Profilentwicklung in Studium und Lehre

2023Projekt TransWiss: Transferwissen von Lehrenden in der berufsbezogenen Weiterbildung: Erprobung und Validierung eines Messinstruments
2022

Projekt „Lerntransfer-Booster“ in Kooperation mit dem Weiterbildungsanbieter Dr. Sammet & Wolf

Fördergeber: Intersectoral Cooperation Programme des Zukunftskollegs der Universität Konstanz im Rahmen der Exzellenzstrategie

2020-2021

Projekt EWE: Entwicklung eines Wissenstests für Erwachsenenbildner*innen

Fördergeber: Independent Research Grant und

Young Scholar Fund der Universität Konstanz im Rahmen der Exzellenzstrategie

2020Projekt Changes, challenges, and opportunities in the training and development sector due to the COVID-19 pandemic in Kooperation mit dem Weiterbildungsanbieter Dr. Sammet & Wolf                                 
2020Projekt PRAEP: Perceived Responsibility of Adult Education Practitioners